Business Finland vauhdittaa kuluttajabrändien kiertotalousratkaisuja
Business Finland haluaa auttaa kuluttaja- ja palveluliiketoiminnan yrityksiä vauhdittamaan kiertotaloutta. Tavoitteena on luoda uusi vientiala kiertotalouden ympärille. Business Finland esitteli kuluttajakiertotalouden ratkaisuihin liittyviä rahoitusmahdollisuuksia KiSun pyöreän pöydän tilaisuudessa 4.6.2025.

Business Finland on lisännyt merkittävästi panostuksiaan kiertotalouteen. Vuosina 2023–2024 kiertotalousratkaisuille on myönnetty rahoitusta yli 200 miljoonaa euroa, mikä vastaa noin 15 prosenttia Business Finlandin koko innovaatiotoimintaan suunnatusta rahoituksesta.
Kuitenkin kuluttajabrändien osuus tästä summasta on jäänyt vain muutamiin prosentteihin.
Business Finlandin kuluttajaliiketoiminnan asiantuntijan Anne Rahikaisen mukaan tämä muodostaa merkittävän pullonkaulan kiertotalouden laajemmalle edistymiselle.
Kuluttajabrändien tukeminen keskiöön
Jatkossa Business Finland pyrkii aiempaa vahvemmin kannustamaan kuluttaja- ja palveluliiketoiminnan yrityksiä uusien kiertotalousratkaisujen kehittämiseen. Tavoitteena on edistää aineettoman arvonluonnin mahdollisuuksia ja luoda Suomeen uusi kiertotalouden vientitoimiala. Pienet ja keskisuuret yritykset nähdään tässä kehityksessä tärkeässä roolissa, ja yhteistyön lisääminen tutkimuslaitosten ja yritysten välillä on keskeistä.
”Meitä ei perinteisesti ole nähty kuluttaja- ja palveluliiketoiminnan rahoittajana, mutta haluamme osoittaa, että myös aineettomia palveluratkaisuja tuetaan aivan samalla tavalla kuin teknologisia innovaatioita. Erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille avautuu nyt mahdollisuus kehittää uusia kiertotalouden palveluja”, sanoo kuluttajaliiketoiminnan asiantuntija Anne Rahikainen Business Finlandista.
EU-säädökset avaavat mahdollisuuksia
Vuonna 2024 hyväksytty EU:n ekosuunnitteluasetus sekä siihen liittyvä digitaalinen tuotepassi muuttavat markkinoita merkittävästi. Näiden säädösten tavoitteena on pienentää luonnonvarojen kulutusta ja lisätä tuotteiden ympäristövastuullisuutta tarjoamalla kuluttajille tietoa läpinäkyvästi esimerkiksi tuotteiden raaka-aineista, elinkaaresta ja kierrätettävyydestä.
”Tavoitteena on minimoida luonnonvarojen kulutus ja suojella ympäristöä, ja tässä direktiivi on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan. Tämä tarjoaa suomalaisille yrityksille mahdollisuuden erottua markkinoilla tarjoamalla kestävämpiä, pitkäikäisempiä ratkaisuja”, sanoo Rahikainen.
“Olemme huomanneet, että kestävän kulutuksen edistäminen on ollut kiertotalouden teemoista yksi haastavimmista. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että Kestävä kulutus ja liiketoiminta –muutosalueeseen ei ole saatu vielä juuri lainkaan Kiertotalouden green deal –sitoumuksia. Juuri tässä on valtavasti potentiaalia uusille, innovatiivisille ratkaisuille ja menestystarinoille. Kannustan perehtymään asiaan”, kertoo Katriina Alhola Kiertotalous-Suomesta.
Kuluttajien valintojen tukeminen vaatii uusia keinoja
Kestävien valintojen vauhdittaminen voi edellyttää taloudellisia kannustimia, koska toisinaan tuotteiden kestävyyteen saattaa liittyä lisäkustannuksia, jotka hillitsevät kulutuskysyntää. Business Finlandin mukaan tarvitaan uusia ratkaisuja, kuten verotuksen keventämistä korjauspalveluille tai jopa käytetyn tavaran arvonlisäveron poistamista. Näiden toimenpiteiden avulla voidaan tukea kestävien vaihtoehtojen yleistymistä markkinoilla ilman, että hinnat nousevat kuluttajille kohtuuttomiksi.
”Tärkeätä on panostaa ensin yritysten kiertotalouden osaamisen ja kyvykkyyksien kehittämiseen kotimarkkinoilla. Sen jälkeen on mahdollista luoda kansainvälisiä menestystarinoita ja saada uusia vientituotteita. Hienoa, että tämä on mahdollista”, sanoo Kiertotalous-Suomen toinen vetäjä Annukka Berg.
Lisätietoa
Mikä on Kiertotalouden green deal?
Kestävä kulutus ja liiketoiminta
Tiedote 7.4.2025: Business Finland tarttuu kiertotalouden pullonkaulaan – kuluttajabrändit aliedustettuina myönnetyssä rahoituksessa(siirryt toiseen palveluun)

Katriina Alhola
Erikoistutkija, ryhmäpäällikkö, Suomen ympäristökeskus
